Rumafobia

6 10 2008

Koti Kalliossa. Luen nettilehteä, tyttöystävä lukee vieressä Minna Canthin näytelmää suomen kurssia varten.

Tyttöystävä (kurkkii tietokoneeni ruutua): Tuo nainen ei ole kaunis.

Minä (tuohtuneena): Entä sitten? Mä en tajuu miks sun täytyy arvostella ihmisten ulkonäköä.

Tyttis: Mä vaan sanoin mielipiteeni. Kai mulla on siihen oikeus?

Minä: Joo, mut miks? Miks ulkonäkö on jotain mihin sä kiinnität huomiota? Toi nainen ei enää ole ihan nuori, on luonnollista ettei se näytä täydelliseltä.

Tyttis: Mut jotkut vanhemmat naiset on kauniita.

Minä: (yhä tuohtuneena) Joo, mut ei kaikki, ja toi on poliitikko. Yks hailee miltä se näyttää. Eri asia jos puhuttais malleista, mut politiikassa pelataan ihan muilla ansioilla. Ja sä olet olevinas feministi. Haluatko sä ruokkia ajatusta, että tärkeintä naisessa on se miltä se näyttää? Vaikka tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa, että sä kommentoit usein myös miesten ulkonäköä.

Tyttis: Miks sä otat tän näin vakavasti?

Minä: Koska tää on mun kulttuuria. Mut on kasvatettu ajattelemaan, että rumaks nimittely on epäkohteliasta ja tarpeetonta. Vaikka se ihminen ei olis paikalla.

Tyttis: Okei. Mä en enää puhu tollasia. Miks toi nainen on lehdessä?

Minä: Se haluaa puolustaa sananvapautta. Sen mielestä ihmisellä pitää olla oikeus laukoa homofobisia kommentteja.

Tyttis (myhäilee): No, siinä tapauksessa sillä ei varmasti ole mitään sitä vastaan, että mä lauon rumafobisia kommentteja sitä vastaan?

En keksi mitään fiksua lisättävää.

Tyttöystävän puolustukseksi sanottava, että hän ei sentään halunnut rajoittaa avoimesti rumien oikeutta toimia maakuntalehtien päätoimittajana, oli kyseisessä maakunnassa kuinka monta rumafobista asukasta tahansa. Poliitikon puolustukseksi sanottava, että se oli huono kuva.

(Keskustelu käytiin ranskaksi, ja käännettiin slangille).


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




