Usko, toivo, rakkaus ja miksi nuoret eivät käy kirkossa

18 11 2007

Ajauduin eilen kotimatkalla Tuomiokirkon kryptaan ja tutustuin ev. lut. kirkon Usko, Toivo, Rakkaus -mainoskampanjaan. Olen juuri sellainen ihminen, johon tällainen saattaisi upota: nuori aikuinen, kirkosta eronnut mutta uskonnosta kiinnostunut. Minua ärsyttää kirkon homofobisuus ja pelottaa jäykkä, vanhoillinen, järjestäytynyt uskonto. Itseironialla pelaava kampanja yrittää saada ihmiset avoimesti keskustelemaan uskonnosta ja kirkon roolista, mikä on ehkä parasta mitä siltä voi toivoa. Kirkon voimavara voisi nyky-yhteiskunnassakin olla positiivisen yhteisöllisyyden luominen. Mainokset kosiskelevat nuoria ja yhdessä on miespari sängyssä. Tällainen luultavasti ärsyttää vanhoillisia, mutta kutsu keskusteluun koskee kaikkia. UskoToivoRakkaus -sivustolla voi jokainen tuoda julki mielipiteensä.

Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta eroamiseen on monia syitä, kuten kirkollisvero, tyytymättömyys kirkon opetuksiin ja toimintaan, ateismi, agnostismi ja kiinnostus muihin uskontoihin. Ja kirkon jäsenistäkin vain osa käy jumalanpalveluksissa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin vierailisin mielelläni joskus jumalanpalveluksessa. Jos vain saisin aikaiseksi.

Ehkä nuoret aikuiset eivät käy kirkossa, koska

1) Jumalanpalvelus on sunnuntaina kello 10.

2) Kirkossa pitää olla hiljaa paikallaan.

3) Kirkossa ei ole langatonta verkkoa. (Vai onko?)

Tuomiokirkon kryptassa oli eilen paljon nuoria. Mutta tapahtuma olikin illalla, siellä sai käydä netissä ja laulaa virsikaraokessa.

Jumalanpalvelukseen osallistuminen voisi olla mukava breikki tästä kiihkeästi sykkivästä todellisuudestamme, vieroitusoireiden uhallakin. Kristinuskossa on paljon hyvää, sen perussanomaa ovat viesti Jumalan rakkaudesta ja Jeesuksen opetukset. Ja vaikka Jessen kanssa hengailu ei kiinnostaisi (mainoskampanjan kieltä matkiakseni), niin ajoittainen hiljentyminen ja pohdiskelu sopivat kaikille.

P.S. Kirkko ja kaupunki -lehden artikkelissa Töölön kirkkoherra Auvo Naukkarinen kysyy, miten pitäisi suhtautua niihin ihmisiin, jotka uskovat vain osan kirkon opetuksista. Mielenkiintoinen kysymys, johon ainakaan minä en pysty vastaamaan.

P.P.S. Pisteet UskoToivoRakkaus-televisiomainokselle Erottaja-baarin kauniin interiöörin ikuistamisesta!


Toiminnot

Information

7 responses

27 11 2007
ruttuvaari

Oletko käynyt tutustumassa UT&R-sivustojen keskustelupalstaan? Kun koko kampanjan tarkoitus on saada aikaan keskustelua, ainakaan ”hankalista” aiheista kuten naispapeista ja homoista sitä ei ilman sensuuria tunnuta hyväksyvän.. Ei hyvältä näytä.

28 11 2007
kaspardus

Joo, kävin sivustolla ja huomasin, että ”hankalat” aiheet oli siirretty erilliseen kiistaosioon joka oli kaikkien muiden aihe-alueiden jälkeen. Harmillista että vahvoja tunteita herättäviä keskusteluja pidetään vähemmän salonkikelpoisina kuin muita, ja tuntuu tosiaan sotivan kampanjan tarkoitusta vastaan.

1 12 2007
Anton

Minua yllätti se, että ”hankalat aiheet” sieltä kuitenkin löytyi. Jos tarkkoja ollaan minulle tuli vähän sellainen tunne, että suurin osa keskusteluista koski tässä vaiheessa vielä joko homo- tai naispappeus asiaa.

Kirkon ongelmat johtuvat mielestäni pitkälle siitä, että kirkon jäsenistö on halkileikkaus yhteiskunnastamme, mutta päättävissä elimissä toimii pieniryhmä, joka ei muualla pääse yhtä hyvin ääneen. Tämä haittaa kirkon julkisuuskuvaa.

9 12 2007
kristitty

Nii tuo kampanja tuo vääränlaista uskoa, vääränlaista toivoa ja vääränlaista rakkautta esille. Eläimiin sekaantuminen taitaa enää puuttua. Ei ole koskaan kuulunut homous ainakaan kristityn elämään vaan se on synti mistä tulee tehdä parannus, jos tahtoo olla kristitty. Kuinkakohan kauan Jumala antaa suomen vielä elää rauhassa ja ilman sotaa, kun kirkko ottaa tämän linjan. Sodoma ja Gomorra tuhottiin juuri haureellisuuden ja miehimysten tähden. Kannattaa tutustua historiaan, jos ei tuota tunne. Nyt ei voi kun armoa pyytää, että ylpeät sydämet murtuu ja rukoilla.

9 12 2007
kaspardus

Edellisen kirjoittajan näkemys poikkeaa radikaalisti siitä, mitä itse pidän hyvänä ja moraalisesti oikeudenmukaisena. Mutta tämä on vapaa maa ja vapaa internet, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, kunhan ei käytä sitä muiden ihmisoikeuksien polkemiseen.

”Kristityn” viittaus Sodomaan ja Gomorraan on mielenkiintoinen. Jotkut teologit ja uskontotieteilijät ovat esittäneet, että Raamatun tarinassa ”tasangon kaupunkien” tuhosta ei tuomita homoseksuaalisuutta vaan vierailijoiden raiskaaminen. Hurskas Loot tarjosi miehenhahmoisille enkeleille yösijan. Kaikki Sodoman miehet ilmestyvät hänen ovensa taakse ja vaativat saada maata vieraat. Loot vastasi (1. Moos.19:7-8): ”Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa. Minulla on kaksi tytärtä, jotka ovat vielä neitsyitä. Minä tuon heidät teille, saatte tehdä heille mitä haluatte. Mutta näihin miehiin älkää koskeko, sillä he ovat hakeneet suojaa minun kattoni alta.” Eli miesten luovuttaminen raiskattavaksi (seuraavasta jakeesta käy ilmi, että Sodoman miehillä ei ollut molemminpuolisesti nautinnollinen akti mielessä) oli hirveä rikkomus vanhan juutalaisyhteiskunnan vieraanvaraisuuden vaatimusta vastaan.

Mutta kuten huomaatte edellisestä sitaatista, vaikka vieraanvaraisuus olisikin ollut Lootin aikaan suuri hyve, niin isällä oli valta luovuttaa nuoret tyttärensä miesjoukolle, jotta nämä tekisivät heille mitä haluavat. Ja tämän jälkeenkin Jumala piti Lootia niin hurskaana miehenä että pelasti hänet perheineen Sodoman ja Gomorran tuholta. Lueskelin hiljan Vanhaa testamenttia ja pohdin: jos Suomessa noudatettaisiin Pyhää sanaa kirjaimellisesti, niin olisiko naisten asema parempi vai huonompi kuin talebanien Afganistanissa?

10 12 2007
Auvo Naukkarinen

Hei kaspardus, jäit miettimään K&K:n artikkelista lukemaasi ajatusta: ”miten pitäisi suhtautua niihin ihmisiin, jotka uskovat vain osan kirkon opetuksista. ” ja totesit: ”Mielenkiintoinen kysymys, johon ainakaan minä en pysty vastaamaan.”

Kun ajattelimme vuosi sitten kamppanian tärkeimpien kysymysten sisältöä, kirjoitin mielestäni tärkeimmät asiat teeseiksi, joista yksi liittyi esillä olevaan kysymykseen, jonka nostit K&K:n artikkelista. Tuo teesi sisälsi jotenkin seuraavaa: KOTIPAIKKAOIKEUS:
Haluammeko, että niilläkin ihmisillä (kirkon jäsenillä ja ystävillä), jotka eivät enää jaa kirkon oppisisältöjä on siitä huolimatta KOTIPAIKKAOIKEUS kirkon sisällä?
Vai olemmeko unohtaneet ajatuksen; ”Tule sellaisena kuin olet.” tai jopa ”Tule sellaiseksi kuin jo olet.” Aidosti vuoropuhelua käyvä kirkko tarvitsee joukkoihinsa erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä ja jotka juuri sen vuoksi ovat haluttuja kirkkoyhteisön jäseniä.

Kuka määrittelee ketkä kuuluvat sisäpuolelle, ketkä taas ulkopuolelle? Oletko uskollinen jäsen, jos uskot 90% opin sisällöstä (entä 75% tai 50% entä jos vain 15 %)? Kirkon historia on toivottavasti opettanut meille sen tien mahdottomuuden, jossa kelpoisuus yhteisön jäseneksi mitataan uskon määrällä tai laadulla.

Mitä tulee Sodomaan ja Gomorraan niin olen kanssasi tismalleen samaa mieltä. Raamattu on vaikeasti tulkittava kirja ja joskus, liian usein, kertomuksissaan myös vastenmielinen. Itse uuden testamentin selitysoppia pääaineenani aikoinaan lukiessani, minulle ei jäänyt harhakuvia raamatun vahvasta sitoutumisesta omaan aikaansa. Mitäs muutakaan se olisi voinut olla kuin heijastella oman aikansa arvoja ja yhteiskuntaa. Vanhan testamentin kuvaus Lootista kuvastaa yhteiskuntaa, jossa vallitsi orjuus ja paternialismi. Isät omistivat tyttärensä ja vaimonsa orjien lailla.

Koko kertomus Lootista on vastenmielinen ja herättää kysymyksen, millaiseen jumalakuvaan se perustuu (jumala palkitsee täysin käsittämättömästä ja ei hyväksyttävästä suunnitelmasta antaa tyttärensä vieraidensa sijaan). Minulle herää myös kysymys, millaiseen jumalakuvaan perustuu sellaisen ihmisen usko ja vakaumus, joka pitää kertomusta Sodomasta ja Gomorrasta jotenkin esimerkillisenä ja kertoo Jumalan suhteesta synnintekijöihin? (huh)

10 12 2007
kaspardus

Kiitos selvennyksestä, Auvo Naukkarinen! Ja on mukava tietää, että kirkon piiristä löytyy kunnon ”lähdekritiikkiä” Raamatun suhteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: