Kännissä olet normaali!

12 09 2007

En usko, että kovin moni teini eksyy blogini sivuille. Mutta siltä varalta että eksyisi ja jostain syystä uskoisi, että minulla on hänelle jotain tarjottavaa, niin sanoisin: Kännissä on kivaa! Mutta melkein kaikki suomalaiset teinit tämän tietävätkin.

Kävin sen karsean Kännissä olet ääliö -mainoskampanjan sivuilla, mutta omalle sukupuolelleni tarkoitettu video oli niin hitaasti latautuva, että palasin Googleen ja lueskelin blogitekstejä aiheesta. Eikä sen jälkeen huvittanut valita sitä ympyrää ja ristiä. Okei, kokeillaan miehille tarkoitettua versiota. Tyyppi makasi käsi verisenä täydessä ammeessa ja joku nainen oli kaatunut komeroon…ja videolla kaikki tapahtui ihan liian hitaasti. Olen kärsimätön luonne enkä jäänyt odottelemaan. Mutta hei, ainakaan siitä ammekaverista ei tarvitse keskustella että raiskattiinko se vai ei.

On hankala sanoa, keille mainoskampanja on suunnattu. Sivuilla vaadittiin täysi-ikäisyyttä, mutta kai nyt jokainen nuori internetissä sanoo olevansa 18. Sanovathan ne kapakoiden ovillakin siskon papereilla esiintyessään että joo, meil on sama nenä, päästä sisään. Itselläni oli kaverin kaverin serkun paperit, ja se tyttö näytti ihan minulta, ei mitään ongelmia ikinä. Mainoskampanja kuulemma haluaa puuttua nuorten juomiseen, mutta eivät täysi-ikäiset ole alkoholiasioissa nuoria. Kysykää vaikka Sedu Koskiselta, se niitä juottaa.

Olen aina itse ollut sitä mieltä, että on ihan turha tehdä nuorten alkoholinkäytöstä erillistä ongelmaa. Suomessa on vakava alkoholiongelma, joka koskettaa meitä kaikkia. Onhan se ikävää, että 15-kesäiset ryömivät Espalla, mutta onko se jotenkin paremman näköistä kun 50-vuotias riehuu taksijonossa? Joo, teineillä on herkempi maksa ja blaa blaa. Mutta heidän isillään on ongelmia pumpun kanssa. Teinit uskovat olevansa aikuisia, ja aikuiset uskovat teinien olevan lapsia. Tämän vuoksi teinit uskovat, että aikuiset ovat perseestä. Todistaakseen olevansa aikuisia teinit käyttäytyvät kuten he näkevät aikuisten käyttäytyvän. Eli dokaavat. Keski-ikäisen ördääjän viesti nuorille on: kännissä olet normaali!

Osittain tämä on totta. Ihminen voi juoda alkoholia kohtuudella, niin että se nousee päähän mutta ei lähde vatsasta seikkailemaan sen ylemmäs. Kännissä voi pitää hauskaa, tanssia, flirttailla, olla ärsyttävä ja vähän turhankin iloinen. Kännissä voi saada uusia ystäviä, uusia oivalluksia. Pieni ryyppääminen ei johda morkkikseen. Suomi on väkivaltainen maa, ja suuri osa väkivallanteoista tapahtuu humalassa. Tässä mielessä juopottelu on vaarallista. Mutta ystävien kanssa voi pitää hauskaa ilman että tarvitsisi pelätä raiskausta, pahoinpitelyä, tippuria tai kuolemaa. Järki käteen, ihmiset. Kännissäkin.

UPDATE 2.10: Tuli mieleen tuota Mainonnan eettisen neuvoston päätöstä lukiessani vielä pari kysymystä. Miksi miehille ja naisille on eri kampanja? Ja jos kerran naisvideolla kyseessä ei ole raiskaus, vaan nainen nauttii seksistä, niin miksi hänen pitäisi hävetä jälkeenpäin? Itse asiassa mainoskampanja on suunnattu alle 30-vuotiaille, joihin itsekin kuulun. Internet-reaktioiden perusteella mainoskampanjaan suhtaudutaan hyvin kriittisesti. Taisivat mainostoimistossa aliarvioida suomalaisten koulutustason ja medianlukutaidon.

Ja vielä update (2.12) : Profeministimiehet tutustuivat kampanjaan minua paremmin ja tsekkasivat myös sen faktaosion. Ote heidän kannanotostaan:

”Seksuaaliseen väkivaltaan viitataan myös kampanjan faktaosiossa. Siinä kerrotaan miten liiallinen alkoholinkäyttö lisää naisen riskiä ajautua ”väärään seuraan” ja joutua seksuaalisen väkivallan uhriksi. Kampanjan miesosiossa muistutetaan – aivan aiheestakin – siitä, miten alkoholi alentaa kynnystä ryhtyä laittomiin tekoihin, kuten väkivaltaan, ilkivaltaan tai varkauteen. Kuitenkin, kun on kyse seksuaalirikoksesta, suurin ongelma kampanjan mukaan onkin uhrin juominen.

Seksuaalirikoksille tyypillistä on, että uhrin käytöksestä pyritään etsimään syitä tapahtuneeseen. Jokainen seksuaalista väkivaltaa tai häirintää kärsinyt nainen on kyllä saanut kuulla moneen kertaan, mitä hänen olisi pitänyt tehdä toisin, tai olla tekemättä ollenkaan, ollakseen vetämättä puoleensa rikosta. Kampanjan tekijät tuskin tekevät naisille mitään palvelusta liittyessään tähän kuoroon.”


Toiminnot

Information

One response

17 09 2007
Anna huoviala

Hei, käyhän katsomassa Ruotsin Alkon sivuilta (Systembolaget) mainio valistus elokuva siitä, kuinka EU:n tulisi ottaa Ruotsin alkoholijakelu malli yleiseksi käytännöksi, eikä käsittää alkoholia ja sen myyn tiä kuin mitä tahansa muuta hyödykettä. Vain ruotsissa🙂
ANNA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: